Oktober, de tiende en langste maand van het jaar

Op 2 oktober 2018, over deze onderwerpen: Ontdek Oud-Turnhout
Herfst in Oud-Turnhout

Oktober, de tiende en langste maand van het jaar. Deze maand is door het terugplaatsen van het winteruur, einde oktober, één uur langer dan de andere maanden met eenendertig dagen. Misschien de laatste keer, want Europa heeft zowaar plannen om de halfjaarlijkse uurwisseling af te schaffen. Wat het worden zal, heel het jaar ‘zomeruur’ of ‘winteruur’, is nog niet beslist.

Oktober heeft nu en dan nog een mooie dag. Probeer te genieten van deze schaarse zonnige momenten. Graag geef ik u een tip mee. Zij die graag een balletje minigolf willen slaan, zullen het deze maand moeten doen. Ooit had onze gemeente drie minigolven. Eind deze maand sluit “La Pineda” zijn deuren en valt het doek over de laatste minigolf in Oud-Turnhout. Het is niet alleen een fijn verzorgde minigolf, maar ook een gezellige taverne met buitenterras. Een aanrader voor een vrij momentje even tussendoor. Tot eind deze maand kan het dus nog op maandag, vrijdag of zaterdag.

Oktober is ook de maand dat de laatste trekvogels de vlucht nemen naar het warme zuiden. Duizenden vogels trekken over onze gemeente: houtduiven, vinken, spreeuwen, maar ook ganzen en zelfs kraanvogels houden soms tijdens de trek halt in natuurgebieden als de Braekeleer of de Liereman om op krachten te komen. Soms kan je ze goed gadeslaan. Het is wel niet meer zoals in de jaren zestig, toen we nog met de fiets of te voet naar de school toe trokken. Onderweg hoorde men in de hagen de mussen tsjilpen en op de elektriciteitsdraden zat lange rijen zwaluwen, klaar voor de grote trek.

Koeien en paarden gaan op stal en ook wij zoeken stilletjes warmere oorden op en trekken ons terug in ons warme huisje. In de zomer zitten we immers graag buiten, maar in de herfst kruipen we op regendagen achter de vensters.

De natuur in ons prachtige dorp Oud-Turnhout laat zich in de herfst van zijn mooiste kant zien. Bladeren krijgen alle kleuren van de regenboog. De najaarswind neemt ze mee naar onbekende oorden. Paddestoelen en zwammen schieten overal tevoorschijn. Dieren gaan op zoek naar voedsel voor hun wintervoorraad. Maïsvelden zijn het paradijs voor duiven. Op een mum van tijd zijn alle achtergebleven maïskolven verdwenen. Eekhoorns verzamelen allerhande noten, tamme kastanjes, zaden en eikels voor hun wintervoorraad.

Wij hebben tijdens deze prachtige zomer en de mooie herfstdagen onze batterijen goed kunnen opladen en we zijn klaar voor de volgende winter!