Speelpleinwerking "Zweepes Ven" moet ook gedurende het bouwverlof open blijven

Op 15 maart 2018, over deze onderwerpen: Welzijn & gezondheidszorg
Zweepes Ven

N-VA Oud-Turnhout is reeds geruime tijd vragende partij voor een meer flexibele en betaalbare kinderopvang in onze gemeente. In eerste instantie wordt hier gekeken naar de openingsperiode van de speelpleinwerking op het "Zweepes Ven" gedurende de vakantieperiode. Het initiatief komt van diverse N-VA vrouwen die met de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 een prominente plaats op de lokale lijst zullen opnemen.

Het aanbod kinderopvang en speelpleinwerking moet volgens hen omhoog. Het aantal kinderopvangplaatsen is immers regelmatig ontoereikend, zowel in de crèches overdag als tijdens de naschoolse opvang. Tijdens het bouwverlof bijvoorbeeld wordt er geen speelpleinwerking voorzien vanuit de gemeente. Niet alle ouders kunnen tijdens die periode vakantie nemen en opvang voorzien.

N-VA Oud-Turnhout heeft reeds meermaals deze problematiek aangekaart op de gemeenteraad, helaas, tot op heden, zonder weerklank vanuit de meerderheid. Oud-Turnhout beschikt met het "Zweepes Ven" echter over een mooie infrastructuur voor deze mogelijke speelpleinwerking die momenteel on(der)benut blijft. Mits een beperkte financiële inspanning van de gemeente en een billijke bijdrage van de ouders moet het toch mogelijk zijn om tijdens de ganse zomervakantie deze gemeentelijke speelpleinwerking te organiseren?

Voor de N-VA is dit een eerste stap in de verdere uitbouw van een gezinsvriendelijke situatie binnen onze gemeente. Een gemeente die met de verkaveling van diverse nieuwe gebieden meer en meer jonge gezinnen met kinderen aantrekt, moet er ook voor zorgen dat de nodige infrastructuur gelijktijdig meegroeit. Kinderopvang is daar een belangrijk onderdeel van.

Op dit moment krijgen we vaak het signaal dat ouders niet terecht kunnen in de huidige initiatieven. Hier zou de gemeente een stimulerende rol in kunnen spelen. Omdat niet iedereen werkt van negen tot vijf moet kinderopvang indien mogelijk ook flexibel zijn. Ouders zouden moeten kunnen kiezen voor een opvangvorm waar zij zich goed bij voelen. Daarnaast willen we ook de belangrijke sociale rol van kinderopvang voor het kind benadrukken.