Sportinfrastructuur Oud-Turnhout

Op 12 februari 2018, over deze onderwerpen: Sport & vrije tijd
Sporten in Oud-Turnhout

Een gezonde geest in een gezond lichaam is voor N-VA Oud-Turnhout een belangrijk uitgangspunt. Vanuit de diverse sportclubs, met ondersteuning vanuit sportpromotie, wordt dagelijks veel werk verzet om iedereen in onze gemeente aan het sporten te krijgen. Om dit alles optimaal te laten verlopen, moeten onze clubs en vrijwilligers kunnen rekenen op een goede ondersteuning en een kwalitatieve infrastructuur.

Het huidig gemeentebestuur besliste om een tweede sporthal te bouwen op de Hoogt. Een investering van meer dan drie miljoen euro, waardoor de gemeentefinanciën zwaar onder druk komen, te meer omdat nog andere grote investeringen (Eigenaard, renovatie gemeentehuis, renovatie Heischuur) tijdens deze legislatuur gerealiseerd werden.

Als N-VA zijn we niet tegen een tweede sporthal als daaraan inderdaad behoefte is, maar de gemeente moet het wel gefinancierd krijgen, eventueel in samenwerking met de clubs die ervan gebruik zullen maken. In een periode van grote investeringen had het gemeentebestuur beter kleine projecten kunnen ondersteunen voor sportclubs met veel leden zoals de voetbalclubs. Een kunstgrasveld bijvoorbeeld kost slechts een fractie van een nieuwe sporthal en zou het probleem van te intensief gebruik van grasvelden oplossen. Ook een korting op het gebruik van het Turnhoutse of Arendonkse zwembad, zowel voor de Oud-Turnhoutse scholen als onze inwoners zou heel wat inwoners kunnen verleiden om te gaan zwemmen. Heel wat Vlaamse gemeenten doen dat trouwens