Wat met onze jongeren in Oud-Turnhout?

Op 13 februari 2018, over deze onderwerpen: Sport & vrije tijd
Jeugdhuis De Splinter

We hebben een prachtige jeugdwerking met een goed werkende jeugdraad binnen Oud-Turnhout. Toch moeten we vaststellen dat onze jeugd nog steeds geen ‘echte eigen plek’ heeft in de gemeente. Een plaats waar onze eigen jeugd en jonge volwassenen kunnen samenkomen en ‘uitgaan’ zonder te moeten uitwijken naar buurgemeenten of zelfs nog verder. Dit ligt zeker niet aan de inzet van onze jeugdraad of de jeugdconsulenten, maar wel aan het gebrek aan visie van onze schepen van jeugd. Niet 1 keer hadden wij de indruk dat hij ook maar 1 keer opkwam voor onze jeugd.

N-VA Oud-Turnhout pleit reeds sinds 2013 voor meer aandacht voor onze jongeren. Tot op heden werd er slechts een budget voorzien van €40.000. Dit was, laat ons eerlijk zijn, een zeer beperkt bedrag om dringende herstellingen uit te voeren. Naar een echte toekomst voor onze jeugd werd helaas tot op heden niet gekeken door het schepencollege. Dit is voor ons onaanvaardbaar. Eindelijk een toekomst voor onze jeugd? Onlangs besliste het huidige schepencollege om de gebouwen van het jeugdhuis en het Rode Kruis te verkopen. Onze reactie was: ‘Goed zo, komt er dan eindelijk schot in de zaak?’ Helaas… Ook wij hoopten dat men eindelijk een mooie oplossing voor onze jongeren in petto had. De waarheid is nog erger dan voorheen. Men besloot de gebouwen te verkopen zonder zelfs nog maar over een alternatief te hebben nagedacht.

Wat een gebrek aan respect voor onze jeugd en de talloze vrijwilligers die zich belangeloos inzetten om ook onze gemeente aantrekkelijk te maken voor deze doelgroep. Wij zijn met onze afdeling ervan overtuigd dat er betere alternatieven mogelijk zijn. Een echte plek voor onze jeugd en jongeren waar creativiteit, vriendschap, plezier en cultuur de fundering van een prachtig project kunnen zijn.