Lokaal werk

Legislatuur 2018-2024:

Jeugd:

Vanaf je naar school gaat op jonge leeftijd en tot 18+ ondergaan onze jongeren hun ontwikkeling waar ze de rest van hun leven op verder bouwen. De gemeente speelt een belangrijke rol in het faciliteren van onze jeugd in ons dorp. We voorzien een naschoolse opvang, jeugdwerking tijdens de vakantie periodes, ondersteunen jeugd- en sportverenigingen en zorgen ook voor een plaats waar jongeren kunnen rondhangen. We creëren mee kansen voor jongeren die een aanspreekpunt zoeken. Met N-VA streven we de komende jaren mee om onze jeugd mee te ondersteunen in deze doelen en ze meer kansen te bieden.

• Voldoende kwalitatieve en flexibele voor- en naschoolse opvang

In het verleden organiseerden de vier scholen van scholengemeenschap SCHOT hun voor- en naschoolse kinderopvang zelf, elk op hun eigen manier. Dit vergde een grote inspanning van elke school en bezorgde de schooldirecteurs soms heel wat kopzorgen. Op vraag van de scholen gingen onze schepenen en het bestuur daarom mee op zoek naar een externe partner om de voor- en naschoolse kinderopvang over te nemen.

Vanaf 1 september 2021 organiseert Infano vzw elke schooldag, uitgezonderd woensdagnamiddag, de voor- en naschoolse opvang in de vier SCHOT-scholen: Salto, Reuzepas, Delta en Zwaneven. In de laatste drie zal dat zowel voor de lagere school als voor de kleuters zijn. In Salto vangt Infano enkel de kinderen van de lagere school op en worden de kleuters opgevangen door Ferm in IBO Stekelbees, een partner met wie al vele jaren wordt samengewerkt. Ook leerlingen uit het buitengewoon onderwijs die voor- en naschoolse opvang nodig hebben, blijven hier terecht kunnen.

• Speelpleinwerking gedurende de ganse zomervakantie

We hebben in onze vorige kiescampagne vol ingezet om onze jeugd in de toekomst meer en beter te gaan ondersteunen. We zijn begonnen met onze kinderen en jongeren in de vakantie meer alternatieven te voorzien, door de speelpleinwerking uit te breiden en meer aanbod te creëren in heel de zomervakantie. Sinds 2021 is dit dan ook werkelijk geworden  en hebben we de gehele zomervakantie speelpleinwerking! Hiervoor zetten we onze monitoren en jeugddienst graag in de bloemetjes om deze periode mee te ondersteunen en te begeleiden.

• Jeugdcentrum waar jongeren zich in een aangename veilige omgeving kunnen ontspannen en ontplooien

Onze jeugd is een sterke troef in Oud-Turnhout, het huidige jeugdhuis draait op volle toeren en dat enkel en alleen op vrijwilligers. Hier kunnen we als dorp heel fier op zijn! Laten we onze jeugd de ruimte en de vrijheid geven om ons jeugdhuis te laten openbloeien naar een jeugdcentrum, het kloppende hart voor onze kinderen & jongeren samen te brengen. Hoe ziet ons jeugdcentrum eruit?:

• Iedereen is welkom en je kan jezelf zijn
  • Jezelf ontplooien en groeien
  • Een plaats voor ontmoeting, spel en vrije tijd

Om als jongere ook je eerste keer op een veilige manier een stapje in de wereld te zetten. Een plaats waar activiteiten kunnen doorgaan voor zowel de jongere generatie als de uitgaande jeugd. Waar plaats is voor dingen bij te leren, cursussen volgen en om te praten met leeftijdsgenoten. Een veilige plek waar ze een eigen stem hebben en hier een stempel mee op ons dorp kunnen drukken.

Een jeugdcentrum is niet enkel een café, er moet plaats zijn voor vorming, ontspanning en ontmoeting. We vragen aan onze schepen van jeugd om de focus hier op te leggen.

• Infrastructuur en ondersteuning voor onze jeugd en haar verenigingen

Vanuit het gemeentebestuur stellen we materiële en financiële ondersteuning samen met gemeente infrastructuur ter beschikking. Als erkend jeugd initiatief kan je genieten van deze diverse ondersteuning. Hieronder vind je een uitgebreid aanbod waar je gebruik van kunt maken.

• Materiele ondersteuning

Erkende verenigingen kunnen beroep doen op onderstaande materiële steun voor het organiseren  van activiteiten, zoals bijvoorbeeld een jeugdkamp, en evenementen, denk hierbij aan een sportdag, een fuif…, zonder zelf grote investeringen te moeten doen.

Gemeentelijke uitleendienst: (podium, stoelen…)
Kampvervoer: 1 keer per jaar beroep doen op het gemeentebestuur voor het vervoer van grote materialen voor een jaarlijks kamp
Jaarlijks 24 gratis PMD-zakken
Herbruikbare bekers voor kleine en middelgrote evenementen

• Infrastructuur
    • Impulssubsidie brandveiligheid
    • Keuringen jeugdinfrastructuur
    • Renovatie van jeugdinfrastructuur
      • Borgstelling voor investeringen onroerende infrastructuur
      • Investeringssubsidies onroerende infrastructuur
    • Subsidie onroerende voorheffing
    • Gemeente infrastructuur
      • Zweepes Ven
      • Sportpark de Hoogt
      • Speelpleintjes
      • Heischuur
  • Financiële ondersteuning
    • Jeugdwerking
      • Basis- en werkingssubsidie
      • Kampsubsidie
      • Kadervorming
    • Jeugdhuis
    • Jeugdraad
    • Impulssubsidie voor culturele jeugdprojecten
    • Speelpleinwerkingen
    • Subsidies op naam
    • Containerpark: 1 keer per jaar kunnen jeugdwerkingen kosteloos het vuilnis naar het gemeentelijk containerpark brengen.
  • Jongeren enquête

In het najaar van 2021 heeft onze jongeren afdeling: Jong N-VA Oud-Turnhout een jeugdige enquête gelanceerd voor jongeren van 16 tot 25 jaar die hier in ons mooie dorp wonen, deze enquête heeft tal van reacties gekregen. Hier konden we ook heel goed uit afleiden waar onze jeugd zich zorgen over maakt, wat ze missen in ons dorp en waar en waarvoor ze graag meer zouden laten horen.

Opvallende resultaten zagen we vooral in deze onderwerpen bij veel jeugd terug komen:

• Activiteiten in Oud-Turnhout
    • Niet altijd duidelijk of er iets voor hun leeftijd en waar er iets te doen is
    • Informatie komt niet altijd tot bij hen
    • Missen gerichte communicatie op hun maat en in hun leefwereld
    • Opteren voor een online aanspreekpunt of platform
  • Welzijn
    • Niet altijd duidelijk waar ze terecht kunnen als het even niet meer gaat
    • Missen gerichte communicatie op hun maat en in hun leefwereld
    • Opteren voor een online aanspreekpunt of platform
    • Veel jongeren geven wel aan thuis goed terecht te kunnen
    • Vragen over inspraak en jeugdraad
    • Weten niet goed wat de jeugdraad inhoud of kennen het niet
    • De helft van bevraagde heeft wel meer interesse om jeugdraad eens bij te wonen of meer informatie hierover te verkrijgen
  • Veiligheid
    • De meerderheid voelt zich veilig in ons dorp
    • Vinden het te druk tijdens de spitsuren in het centrum
    • Vragen om meer politiecontrole als ze door minder verlichte straten ’s avonds en ’s nachts alleen naar huis moeten fietsen
  • Ruimte om jong te zijn en elkaar te ontmoeten
    • Ze vinden het belangrijk dat ze een plaats hebben om elkaar te ontmoeten met sociale controle
    • Missen een hangplaats waar ze mogen hangen
    • Zouden graag een hangplaats zien die gedeeltelijk overdekt is en met voldoende vuilbakken
    • Wensen een jeugdhuis of jeugdcentrum dat vaker open is, met meerdere activiteiten en evenementen, of waar samen gestudeerd kan worden
  • Fuiven en evenementen in ons dorp
    • Missen een plaats waar fuiven in ons dorp mogelijk is en waar dit ongestoord kan.
    • Meerderheid wil meer fuiven in eigen dorp.
    • Willen meer sociale controle rond de fuiven voor een veilig gevoel.

Op deze resultaten willen we met onze jongerenafdeling in de nabije toekomst graag extra op inzetten, om hun noden en wensen mee proberen waar te maken. Onze jeugd verdiend een podium om van zich te kunnen laten horen. Samen met hen zoeken we naar oplossingen en nieuwe mogelijkheden om hen hierin te begeleiden.

Onze missie:

Er moeten kansen gecreëerd worden voor jongeren die een aanspreekpunt missen in ons dorp. We streven met N-VA de komende jaren mee om onze jeugd mee te ondersteunen in deze doelen en ze meer kansen te bieden. We vragen aan onze schepen van jeugd om de focus hier op te leggen.

• Wist je dat: elke laatste vrijdag van de maand komen we samen voor een borrel van de maand!

Mobiliteit & openbare werken:

Eerst en vooral zijn onze schepenen samen met onze ambtenaren al een ganse tijd bezig met de opmaak van regionaal mobiliteitsplan waarin elke gemeente zijn specifieke accenten kan leggen. Het mobiliteitsplan is een plan dat onze leidraad zal zijn in de komende jaren voor beslissingen die genomen moeten worden en een impact hebben op verkeer, straten en openbaar domein. Het plan omvat een geleidelijke transitie naar de mobiliteit van de toekomst waarin verkeersveiligheid een absolute prioriteit is. Onze infrastructuur moet evolueren tot een gezellige en leefbare omgeving waar elke verplaatsing vlot en veilig kan verlopen. Dit geldt voor elke weggebruiker. Werken aan mobiliteit en openbare werken gaan vaak ook samen hand in hand. Als er werken aan een deel van de openbare weg gebeuren is het interessant om ineens het geheel onder handen te nemen om enerzijds de kosten te drukken, maar ook de hinder aan de buurt te verminderen.

Er wordt gewerkt aan een veiliger, toegankelijker en beter onderhouden Oud-Turnhout in alle windrichtingen. Hieronder geven we u graag een overzicht van de belangrijkste veranderingen:

• Werken in ‘wijk centrum’ – Budget €1.250.000

Deze werken, die al enkele maanden bezig zijn, is in opdracht van Fluvius, de energieleverancier. Zij leggen nieuwe bekabeling aan om aan de noden van de toekomst te kunnen voldoen. Iedereen is op één of andere manier afnemer van elektriciteit. Door de komst van zonnepanelen zijn we niet alleen afnemer maar ook leverancier geworden. Het oude kabelnet kan hier niet aan voldoen, en een nieuw netwerk dringt zich op. Hiervoor dienen dus nieuwe kabels te worden aangebracht. Alle inwoners zullen op de nieuwe kabel worden aangesloten. Voor diegenen die nog over een terug draaiende meter beschikken, zal er niets gewijzigd worden. Deze kunnen ook na de werken behouden blijven. Tegelijkertijd zal Fiberklaar ook haar netwerk in de wijk vernieuwen naar glasvezelkabels. Dit geeft voor de toekomst meer snelheid en mogelijkheden voor de gebruikers. De gemeente zal na de werken de stoepen vernieuwen en aanleggen met nieuwe straatstenen. Hiervoor wordt ook extra aandacht besteedt aan mensen met kinderwagens, rolwagens… zodat zij beter de stoep kunnen op of af rijden.

• Heraanleg dorpskern – Opstartbudget €757.500

In het centrum zal bij de herinrichting van onze dorpskern kritisch gekeken worden naar verkeersveiligheid, de heraanleg gaat van de Tramwissel tot de Djoelen. Op 29 maart werden er verschillende scenario’s voorgesteld aan jullie op het participatiemoment, u kan de voortgang hiervan volgen op 2360aanzet.be. Wij pleiten voor een veiliger fietspad, een wandelzone langsheen de winkels en blijven ijveren voor een blauwe zone in het centrum. Deze blauwe zone willen we aan beide kanten van de steenweg. Hierbij is parkeren een belangrijk onderwerp, zowel voor inwoners als voor winkelaars, maar ook de winkelbelev(er)ing. De huidige doortocht werd gerealiseerd in 1996. €757.000 is het opstartbudget voor deze realisatie. Afhankelijk van de gemaakte keuzes nu moeten er ook nog budgettaire keuzes gemaakt worden in het volgende meerjarenplan om dit verder te realiseren.

• Steenweg op Sevendonk – Budget €2.125.000

Iets meer dan een jaar geleden werd er een proefopstelling voorzien op de Steenweg op Sevendonk. Dit had een positieve invloed op de omliggende buurt. We blijven erop toezien dat sluipverkeer tot een minimum herleid kan worden. De inrichting van de Steenweg op Sevendonk is ook mee voorzien in 2023. De fietspaden zijn in zo’n slechte toestand dat deze snel een opwaardering krijgen. We pleiten ook voor een aangepaste snelheid zodat ook hier de veiligheid nog meer kan verbeteren. Het wegdek en de riolering wordt onder handen genomen tussen Eigen en Turnhout.

• Verbinding Arendonk

Richting Arendonk staan er verschillende zaken hoog op onze agenda. Denk hierbij maar aan de (ver)nieuw(d)e fietsverbinding naar Arendonk langsheen de Hoogt en zo richting de Bergstraat. Vrij liggende fietspaden op de N139 richting Arendonk waar nu nog de omstreden ‘moordstrookjes’ liggen. Gelukkig is ons centrum al voorzien van een verbod op zwaar verkeer. Vrachtwagens die niet in onze gemeente moeten zijn zullen we blijven weren! De aanleg van de rotonde Nieuwe Staatsbaan-Steenweg op Mol zal hierbij helpen. Zo kan zwaar verkeer vanuit E34 dat niet verder rijdt naar Arendonk kunnen terug keren en het zwaar verkeer dat vanuit Arendonk komt vlotter naar de E34 rijden.

• Heischuur – Budget €2.750.000

De voormalige gemeentelijke jongensschool in Oosthoven kreeg een aanpak in 1982 en werd omgebouwd tot de Heischuur. Een culturele plaats voor vele verenigingen. Dit gebouw is aan vernieuwing toe en het zal plaats maken voor een nieuw gemeenschapscentrum. Na de eerdere participatiemomenten is de blauwdruk en ontwerp hiervan in opmaak dit jaar en is gepland dat de werken hiervan zullen starten in 2023. Op 2360aanzet.be kan u nauwlettend de voortgang mee opvolgen.

• Polderstraat – Budget €100.000 + investeringen nationaal

De Polderstraat vergt nog steeds onze aandacht! Deze straat grenst ook aan een N-weg waardoor het aanpassen van mobiliteit hierbij niet alleen door de gemeente beslist kan worden. Dit bleek ook in de vorige legislaturen al een hekel punt. Ondertussen is er wat schot in de zaak gekomen. Samen met Turnhout en Ravels stemmen we af om hier het dubbel veilig breed fietspad aan te leggen aan beide zijden van de rijweg, eveneens rekening houdend met het huidige fietsverkeer. Bijkomend wordt ook de riolering onder handen genomen, alsook het wegdek. Daarbij is ook voorzien dat er verkeerslichten zouden komen aan de Polderstraat. Zij (de minister van mobiliteit) moet hier dringend prioriteit van maken zodat er niet nog meer ongevallen gebeuren op dat zwarte punt. Wanneer deze verkeerlichten zijn geplaatst kan er ook aansluitend werk gemaakt worden van de Polderstraat zodat ook deze bewoners met een geruster hart zich in hun straat kunnen begeven.

We houden verder ook vinger aan de pols in Oosthoven. Zo vraagt onze partij een snelle ingreep op Heieinde zodat deze weg niet alleen ontmoedigd wordt voor het sluipverkeer, maar ook dat de snelheid drastisch naar beneden kan. Ook in andere plaatsen in de gemeente staan er gerichte acties op de planning om sluipverkeer te verminderen. Denk hierbij aan het sluipverkeer dat van Ravels naar Arendonk rijdt via onze gemeente.

Met een totaal budget van €1.355.000 voor het onderhoud en verbetering van onze gemeentelijke wegen, samen met een inhaalbeweging van €320.000 investeringen in het machine-wagenpark vervullen we onze verkiezingsbeloften zelfs boven onze eigen verwachtingen. Onze technische dienst in de gemeente verdiend ook een extra pluim voor hun werk en hun capaciteiten om acute en soms gevaarlijke situaties snel te verhelpen.

Tot slot zullen we verder blijven werken om in onze gemeente meer fietsstraten of schoolstraten te voorzien in samenwerking de buurt. We roepen de schepen van mobiliteit op om hiervan dringend werk te maken.

Legislatuur 2012-2018:

Slim investeren in onze gemeente

N-VA Oud-Turnhout heeft een duidelijke visie over hoe de gemeente moet omgaan met haar financiën.

Wij vragen:

• De opbouw van financiële reserves.
  • Een vermindering van de opcentiemen.
  • Duurzaam financieel beleid/beleggen.
  • Een kritische evaluatie van de belangrijkste investeringsprojecten die nog voorzien zijn deze legislatuur

Kleine projecten in het zuiden ondersteunen

De N-VA Oud-Turnhout vindt dat het tijd is voor een herziening van het reglement. Daarom wensen wij aan ROSA (Raad voor ontwikkelingssamenwerking) de opdracht te geven om dit verder uit te werken.

Belangrijke uitgangspunten voor N-VA Oud-Turnhout zijn:

• De automatische overdracht van het restbedrag aan koepelorganisatie 11.11.11 moet verdwijnen.
  • We moeten inzetten op De 4de Pijler, die kleine projecten opzet in het zuiden.
  • Duurzaamheid en klimaatfinanciering moeten opgenomen worden.
  • 0,7 procent moet een streefdoel zijn, geen vast gegeven.
  • Het principe van goed bestuur moet centraal staan.

Sociaal beleid

Een eerste stap is die oefening maken voor het politieke bestuur van het OCMW:

• De functie van ondervoorzitter OCMW moet een niet-betalend mandaat zijn.
  • De OCMW-raad moet in de gemeenteraad geïntegreerd worden.
  • De oprichting van een vast bureau.

Rol Eigenaard:

• Kan Eigenaard (of andere partners in de gemeente) nog een rol spelen als woonzorgcampus. Momenteel wordt dit te beperkt ingevuld als assistentiewoningen.
  • Een langetermijnvisie ontwikkelen op ‘waardig ouder worden in eigen omgeving’ en zorg
  • Modulair bouwen (zie proefprojecten Turnhout).

Jobs als buffer tegen armoede:

Lokale besturen kunnen een kader scheppen waarbinnen diverse actoren elkaar ontmoeten, om zo een doortastend lokaal werkgelegenheidsbeleid te creëren. Recent is er een samenwerkingsovereenkomst opgesteld (en goedgekeurd op de gemeenteraad) tussen Stadsregio, OCMW en VDAB voor een inclusief lokaal arbeidsmarkt-, werkgelegenheids-, flankerend onderwijs- en welzijnsbeleid. Deze overeenkomst is een belangrijk engagement. N-VA Oud-Turnhout drukt de wens uit dat deze overeenkomst geen dode letter blijft, maar een basis zal vormen voor een echt activerend beleid.

Betaalbaar wonen in Oud-Turnhout:

Naast het invullen van de randvoorwaarden, heeft de gemeente als taak om een aanbod te doen van betaalbare gronden voor jonge gezinnen.

Niet stilstaan, maar vooruitgaan

Een goed onderhoud van onze wegen en infrastructuur draagt bij tot een verkeersveilige gemeente. De N-VA wil daarom de komende jaren een correct budget voorzien voor het onderhoud van onze wegen en infrastructuur.

Wij vragen daarom:

• Budgettering op lange termijn voor mobiliteit en infrastructuur (op basis van een cyclus voor de drie parochies).
  • Verkeersveilige maatregelen in de brede omgeving van scholen (en belangrijke trajecten woonomgeving- schoolomgeving).
  • N-VA Oud-Turnhout wil ook de blauwe parkeerzone uitbreiden naar beide kanten van de Steenweg op Turnhout, zodat de ongelijke situatie voor de winkeliers verdwijnt. Tegelijk dient de maximale parkeertijd uitgebreid te worden naar twee uur.

Een gezonde geest, in een gezond lichaam

Vanuit de diverse sportclubs, met ondersteuning vanuit sportpromotie, wordt dagelijks veel werk verzet om iedereen in onze gemeente aan het sporten te krijgen. Hiervoor moet men kunnen rekenen op een goede ondersteuning en kwalitatieve infrastructuur.

Daarom stelt N-VA:

• Beter onderhoud van bestaande infrastructuur (bijvoorbeeld het voetbalveld van de gemeente).

• Wachten met de bouw van de sporthal (maar het project niet afblazen). Eerst de nodige gronden aankopen om voldoende parkeercapaciteit te creëren. Voldoende financiële reserves opbouwen voor een dergelijk project.

• Slim investeren in een breder aanbod van sporten, zoals een hondenweide of een moutainbikeparcours.

Stiltegebied: de trekker van ons toerisme

Jaarlijks ontvangt het natuurgebied Liereman 100 000 bezoekers. De kracht en de waarde van dit stiltegebied ligt hem in het respect waarop de mens hier omgaat met een uniek stukje natuur. De afgelopen jaren ontbreekt echter de economische component in dit verhaal.

N-VA Oud-Turnhout vraagt daarom:

• De uitbouw van de werking van Hofke van Chantraine als motor voor het toerisme.
  • Een stimulerend horecabeleid in samenwerking met betrokken partners.
  • Verdere ondersteuning van lokale activiteiten (Oud-Turnhout als levende gemeente).

De ontwikkeling moet gebeuren binnen een duidelijk afgebakend kader waar het Lieremangebied volledig wordt gerespecteerd als stiltegebied (dit is uiteindelijk ook de aantrekkingskracht). De uitbouw van het beleid rondom moet duidelijk een aantal toetsstenen hebben, zodat we tot één coherent geheel kunnen komen waarin alle betrokkenen elkaar versterken.