U bent hier
Programma 2024
Een kindvriendelijk Oud-Turnhout
Het aanbod kinderopvang moet omhoog. Het aantal kinderopvangplaatsen is ontoereikend. Op dit moment krijgen we vaak het signaal dat ouders niet terecht kunnen in de huidige initiatieven. Hier zou de gemeente een nog meer stimulerende en faciliterende rol in kunnen spelen. Door bijv. aan projectontwikkelaars als “sociale last” een ruimte voor kinderopvang op te leggen.
Omdat niet iedereen werkt van negen tot vijf moet kinderopvang indien mogelijk ook flexibel zijn. Ouders zouden moeten kunnen kiezen voor een opvangvorm waar zij zich goed bij voelen.
We hebben in Oud-Turnhout een prachtige jeugdwerking met een goed werkende jeugdraad. We willen een volwaardig jeugdcentrum realiseren: een plaats waar onze eigen jeugd en jonge volwassenen kunnen samenkomen en ‘uitgaan’ zonder te moeten uitwijken naar buurgemeenten of zelfs nog verder. Maar het moet ook een plaats zijn voor informatie, cultuur, overleg e.d.
Het gemeentebestuur heeft een belangrijke lokale coördinatieopdracht voor onderwijs en vorming. Daarnaast is ze als inrichtende macht ook aanbieder van basisonderwijs. Voor N-VA moet ze ook een rol spelen bij het voeren van een flankerend onderwijsbeleid. Onze gemeente moet hierin blijven investeren op een manier die de hele lokale gemeenschap ten goede komt. Versterking van de samenwerking tussen de scholen o.a. via de scholengemeenschap ‘SCHOT’, aandacht voor verkeersveiligheid, samenwerking met sport- en cultuurverenigingen. Bovendien is er nood aan bijkomende schoolinfrastructuur door het stijgend aantal leerlingen in Oud-Turnhout.
Een sociaal Oud-Turnhout
De vraag naar hulp- en dienstverlening voor senioren zal in de toekomst fors toenemen. Door de stijgende welvaart en de betere medische kennis leven mensen immers langer. In 2024 zullen meer dan 2 miljoen mensen in Vlaanderen ouder zijn dan 55 jaar. In Oud-Turnhout is meer dan 20% van de bevolking 65-plusser. Het seniorenbeleid moet inspelen op deze evolutie. We mogen ons niet beperken tot een voorzieningenbeleid. De woon-, leef- en zorgbehoeften van senioren zijn veranderd. Senioren zijn actief, opgeleid en goed geïnformeerd. Meer dan twee op drie 80-plussers zijn volledig zelfredzaam. Het nieuwe seniorenbeleid moet ouderen in onze samenleving waarderen en versterken, niet betuttelen. De senioren zijn een volwaardige partner in de zorg, geen voorwerp van de zorg.
Het traditionele aanbod-gestuurde hulpverleningsmodel moet vervangen worden door een moderner model, dat vertrekt vanuit de kracht van senioren binnen hun sociale omgeving. Mensen willen immers zo lang mogelijk thuis wonen. Indien dit niet meer mogelijk is en men zorgbehoevend wordt, moeten mensen in de beste verzorgingsomstandigheden worden opgevangen. N-VA wil daarom een beleid ontwikkelen rond ‘waardig ouder worden in eigen omgeving’ en zorg (bijv. modulair bouwen stimuleren).
De N-VA koestert de onbaatzuchtige inzet die mantelzorgers aan de dag leggen door de zorg van anderen op te nemen.
Efficiënte coördinatie tussen de verschillende zorgactoren en de mantelzorger, zodat zij worden erkend als een volwaardige partner. Het elektronisch zorgdossier waar zowel de zorgactoren als de mantelzorger en zorgbehoevende toegang toe hebben, kan hier toe bijdragen. Mantelzorgers vormen namelijk in bepaalde situaties de spil in het zorgverhaal.
Een lokaal meldingspunt, waardoor burgers waaronder mantelzorgers eenzame , hulp- of zorgbehoevende ouderen kunnen aanmelden.
Het Sociaal Huis heeft een belangrijke rol voor een duidelijke informatiestroom naar onze burgers via een digitaal of fysiek loket waar de mantelzorgers op een laagdrempelige manier terecht kunnen met vragen of opmerkingen.
Een milieuvriendelijk en duurzaam Oud-Turnhout
N-VA is voorstander van een gemeentelijk energie- en milieubeleid dat gebaseerd is op duurzaamheid en een duidelijke communicatie. Duurzaamheid staat voor een efficiënt beleid aan de hand van rationele keuzes in samenwerking met de gemeenschap.
We pleiten voor een duidelijk handhavingsbeleid waarbij de verbruiker betaalt.
De gemeente stuurt haar gemeenschap niet alleen in de goede richting, ze geeft hierbij ook het goede voorbeeld door bijv. te streven naar een volledige zelfvoorziening van elektriciteit op de gemeentelijke gebouwen. Bij de bouw of verbouwing van gemeentelijke infrastructuur dient gekozen te worden voor duurzame energievoorziening. Een belangrijke stap hierin is gezet door het afsluiten van een Onderhouds en EnergniePrestatiecontract. In een aantal gemeentelijke gebouwen zullen energiebesparende investeringen uitgerold worden: zonnepanelen, betere isolatie, modernere stookinstallaties… Op termijn zal dat een aanzienlijke besparing op de gemeentelijke energiefactuur opleveren..
Voldoende oplaadpunten voor elektrische wagens.
Een verkeersveilig Oud-Turnhout
Een goed onderhoud van onze wegen en infrastructuur draagt bij tot een verkeersveilige gemeente. N-VA wenst daarom de komende jaren een voldoende hoog budget te voorzien voor het onderhoud van onze wegen en infrastructuur. Daarnaast wensen we verder in te zetten op het creëren van zoveel mogelijk verkeersveilige omgevingen, met focus op de ruimere schoolomgeving met bijv. de reeds gerealiseerde inrichting van fietsstraten.
N-VA is voorstander om schoolstraten te implementeren in de Van der Bekenlaan en de Heerestraat. Dit wil zeggen dat het autoverkeer geweerd wordt bij het begin en het einde van de schooldag. Studies tonen aan dat de meeste ongevallen naar school niet in de zone 30 gebeuren, maar wel in een straal van 300 meter rondom.
We pleiten voor het optimaal benutten van ‘trage verbindingen’ voor voetgangers, fietsers en ruiters.
Verder moet de aandacht gaan naar de verbetering van de fietsinfrastructuur, zowel voor het woon-werkverkeer als voor het vrijetijdsverkeer. Prioritair blijft de realisatie van de fietsverbinding met Arendonk (N139). Een doorgedreven samenwerking met de omliggende gemeenten en de administratie van Wegen en Verkeer is hierbij cruciaal.
We blijven aandringen bij Wegen en Verkeer op de heraanleg van de N12 naar Ravels met fietspaden aan beide zijden, waarna de Polderstraat en het kruispunt met de N12 kan aangepakt worden met de nodige verkeerslichten voor een vlottere en veiligere doorstroming.
De blauwe parkeerzone moet uitgebreid worden naar beide kanten van de Steenweg op Turnhout, zodat de ongelijke situatie voor de winkeliers verdwijnt. We pleiten voor een maximale parkeertijd van 2 uur i.p.v. 1 uur. Hierdoor bieden we onze inwoners voldoende comfort om in alle rust de nodige inkopen te doen in ons dorp bij onze lokale winkels en handelaars. We pleiten voor duidelijke signalisatie die verwijst naar de parkings voor langparkeerders.
Lokale economie en toerisme in Oud-Turnhout
Als N-VA ondersteunen we iedereen die onderneemt en bieden we lokaal ondernemerschap maximale kansen. We baseren onze visie op drie basispijlers: kernversterking, een ondernemingsvriendelijke gemeente en toerisme als troef.
Kernversterking.
Leefbare kernen met een divers en kwaliteitsvol aanbod van handel, horeca en diensten. De opgestarte herinrichtingsplannen van het centrum zullen de volgende jaren worden uitgevoerd. Dit om de veiligheid te optimaliseren en de winkelbeleving te bevorderen. We zetten in op een slim en doordacht parkeerbeleid: we weren de auto niet zomaar uit het centrum. We opteren voor een maximaal aantal parkeerplaatsen binnen een blauwe zone(2 uur) voor kortparkeerders en, aanvullend, voor de centrumparkings voor langparkeerders zoals de reeds aangelegde parkings ‘Tramwissel’ en ‘Djoelen’.
Het ondernemend centrum heeft een duidelijk afgebakende zone nodig. We willen onderzoeken of deze uitgebreid kan worden, zowel in het centrum als in Oosthoven.
Daarnaast vinden we een slim een duurzaam transport en het efficiënt leveren van goederen in de handelskern essentieel.
Ondernemingsvriendelijk Oud-Turnhout.
Een positief, open en ondersteunend beleidskader, met oog voor de belangen van onze lokale economische actoren. Wat betekent dat concreet?
Een ondernemingsvriendelijk fiscaal beleid.
Bedrijventerreinmanagement stimuleren.
Eén aanspreekpunt voor ondernemingen. Elke ondernemer, startend of verankerd, wint bij een duidelijk, transparant en eenvoudige administratieve verwerking van (aan)vragen. Al zijn vragen gebundeld bij één aanspreekpunt en het liefst nog vanachter zijn computer.
Structureel overleg met economische actoren. We pleiten ervoor dat in onze gemeente werk wordt gemaakt van een volwaardig en periodiek overleg met alle relevante lokale economische actoren. Hiervoor moeten we het warm water niet opnieuw uitvinden. We organiseren op regelmatige basis netwerkmomenten waarin verschillende topics aan bod kunnen komen. We zien in participatietrajecten ondernemers als een volwaardige stakeholder.
Toerisme als troef.
Jaarlijks ontvangt het natuurgebied Liereman meer dan 100.000 bezoekers. De kracht en de waarde van dit stiltegebied ligt hem in het respect waarop de mens hier omgaat met een uniek stukje natuur. Nog steeds ontbreekt de economische component in dit verhaal. Wanneer al deze bezoekers naar onze gemeente komen, biedt dit een enorm potentieel aan economische ontwikkeling. Toerisme kan hierin voor onze gemeente een leidende factor worden, waar diverse economische componenten aan elkaar worden verbonden. We denken hierbij aan horeca, recreatie, overnachtingen…
Een goede ondersteuning van lokale activiteiten moet er voor zorgen dat onze gemeente een levende gemeente blijft.
Hoe kunnen we als gemeente actief inzetten op dagtoerisme en het stimuleren van verblijfstoerisme? Voor de opening van het toeristisch seizoen kan de gemeente jaarlijks een evenement organiseren, waarop horeca- en logiesuitbaters aanwezig zijn met een informatiestand. Bezoekers maken op die manier kennis met het concrete aanbod aan toerisme en horeca.
Oud-Turnhout heeft een mooie fietsinfrastructuur, laat ons hiervan ook de economische waarde niet onderschatten. Toeristische uitbaters moeten ook gestimuleerd worden om in te zetten op innovatie en kwaliteit.
Daarnaast kunnen de lokale ondernemers, door administratieve vereenvoudiging, simpel op de hoogte worden gehouden van fiscale stimulansen. Door een periodiek overleg kunnen mogelijkse knelpunten en opportuniteiten snel gedetecteerd worden.
Een bloeiende en kwaliteitsvolle horeca draagt in grote mate bij tot de leefbaarheid van een stad of gemeente. Horeca biedt lokale tewerkstelling, verhoogt de toeristische aantrekkingskracht en draagt bij tot een sterk sociaal weefsel. Horeca staat vaak niet op zichzelf, maar hangt af van toeristen, inwoners en lokale bedrijvigheid.
N-VA Oud-Turnhout pleit daarom voor een lokaal Horeca-plan.
De gemeente maakt systematisch werk van regionale promotie van het toeristisch aanbod en de lokale horeca. Geleide stads- of dorpsbezoeken worden vermarkt als culinaire wandelingen die toeristen laten kennismaken met verschillende horecazaken. Toeristische (dag)arrangementen integreren steevast het lokale horeca-aanbod en/of een bezoek aan streekproducenten.
Horeca-uitbaters worden ingeschakeld als toeristische ambassadeurs en dragen actief bij tot de toeristische promotie en uitstraling van de gemeente.
Als N-VA pleiten we voor toegankelijke en gezinsvriendelijke horecazaken. De gemeente kan hierin een adviserende rol spelen.
Oud-Turnhout beweegt
Een gezonde geest in een gezond lichaam is voor N-VA Oud-Turnhout een belangrijk uitgangspunt. Vanuit de diverse sportclubs, met ondersteuning vanuit sportpromotie, wordt dagelijks veel werk verzet om iedereen in onze gemeente aan het sporten te krijgen. Om dit alles optimaal te laten verlopen, moeten onze clubs en vrijwilligers kunnen rekenen op een goede ondersteuning en een kwalitatieve infrastructuur.
N-VA pleitte binnen de huidige meerderheid voor de aanleg van een kunstgrasveld dat ondertussen gerealiseerd is.
Ondersteuning van een G-Sportwerking in Oud-Turnhoutse clubs in samenwerking met G-Sport Vlaanderen.
Oud-Turnhout informeert
Moderne digitale led-schermen i.p.v. de huidige infoborden.
Verdere opvolging van de gemeentelijke website met een zo toegankelijk mogelijk E-loket.
Plaats voorzien voor de lokale verenigingen in het gemeentelijk infoblad via de ‘Uit-kalender’.
Onderwijs in Oud-Turnhout
Het gemeentebestuur heeft een belangrijke lokale coördinatieopdracht voor onderwijs en vorming. Daarnaast is ze als inrichtende macht ook aanbieder van basisonderwijs. Voor N-VA moet ze ook een rol spelen bij het voeren van een flankerend onderwijsbeleid. Onze gemeente moet hierin blijven investeren op een manier die de hele lokale gemeenschap ten goede komt. Versterking van de samenwerking tussen de scholen o.a. via de scholengemeenschap ‘SCHOT’, aandacht voor verkeersveiligheid, samenwerking met sport- en cultuurverenigingen. Bovendien is er nood aan bijkomende schoolinfrastructuur door het stijgend aantal leerlingen in Oud-Turnhout.
Cultuur en vrije tijd in Oud-Turnhout.
Het aanbod voor gezinnen met kinderen in de Djoelen versterken.
Het Hofke van Chantraine dient in samenwerking met het verenigingsleven herbevestigd te worden tot een gemeenschapscentrum voor cultuur, geschiedenis en erfgoed.
Buurt- en straatfeesten hebben een gemeenschapsvormend effect en dienen aangemoedigd.
Het gemeentebestuur organiseert jaarlijks een 11-juli viering.
Het dorpsplein meer aanwenden voor activiteiten van verenigingen en dit mee ondersteunen en promoten.
N-VA pleit voor genummerde plaatsen bij voorstellingen in de Djoelen.
Een solidair Oud-Turnhout
Vooral lokale actoren die actief zijn “in the field” dienen ondersteund met werkingsgeld en projectsubsidies. Geen automatische overdrachten van overschotten naar één bepaalde organisatie.
We voorzien budgetten voor noodhulp bij natuurrampen e.d.
Een diervriendelijk Oud-Turnhout.
De aanleg van meer (omheinde) losloopzones voor honden.
Een financieel gezond Oud-Turnhout
Onze gemeente functioneert met het geld van onze inwoners. Dit geld moet verstandig worden besteed. Een transparant financieel beleid, met een begroting in evenwicht, is dan ook cruciaal. Daarbij moeten we, zeker in de huidige budgettaire context, keuzes durven maken. Om dat te bereiken mag wat ons betreft geen gebruik gemaakt worden van oppervlakkig oplapwerk. Wel integendeel, de N-VA wil werk maken van structurele maatregelen. Daarbij is het belangrijk dat alle beleidsdomeinen in hun geheel worden bekeken, samen met al onze gemeentelijke organisaties. Een goed financieel beleid is bovendien gebaseerd op feiten en analyses en houdt rekening met zowel de korte als de lange termijn. Tot slot moeten we het financieel beleid zowel voor de eigen organisatie als voor de burgers simpel houden. Duidelijk maken vanwaar de centen komen en waar deze worden uitgegeven. Eenvoud is het kernbegrip.
De gemeentefinanciën moeten zoals elk huishouden de rekening op orde hebben. De eerste regel hierbij is niet meer uitgeven dan er binnenkomt. Nazicht van budgetten is cruciaal, sluipende budgetverhogingen en onnodige marges moeten en kunnen worden vermeden. Voor grote investeringen wordt er natuurlijk een lening afgesloten, maar hierbij geen overdreven investeringspolitiek of prestigeprojecten. Periodieke aflossingen van de lening mogen geen beperkingen leggen op de dagelijkse werking van de gemeente.
Telkens wanneer nieuwe budgetten of meerjarenplannen worden opgemaakt, vertrekken we van een wit blad zonder verworvenheden. We maken bij de budgettering van het beleid steeds de vergelijking met andere gelijkaardige gemeenten en projecten. Op die manier proberen we een standaard te bepalen waaraan we ons kunnen spiegelen bij het nemen van financiële beslissingen.
Tijdens het jaar houden we ons aan een strikte budgetopvolging waarbij we op heel regelmatige basis een formele controle uitvoeren en de budgetten eventueel bijsturen.
Onze inwoners moeten weten dat ze een eerlijke bijdrage leveren aan de dienstverlening en infrastructuur die ze ervoor in de plaats krijgen. Een fiscaal rechtvaardig beleid. We voeren geen verhogingen door van niet-sturende belastingen, maar streven ernaar om die zoveel mogelijk te verlagen.
Subsidies moeten voor N-VA:
Transparant en objectief zijn.
Niet vanzelfsprekend zijn; het beste instrument hoort op de beste plaats.
Subsidies zijn niet de enige mogelijkheid om verenigingen en innovatieve burgers te ondersteunen. Het toekennen ervan mag dan ook geen evidentie worden. Als bestuur moet men altijd nadenken over wat het beste instrument is om het vooropgestelde doel te bereiken.
Onderscheid maken tussen belasten en belonen. Een gezonde mix tussen deze twee is belangrijk. Bijv. belasten van leegstand is een veelvoorkomende maatregel, maar we kunnen ook ondernemende inwoners een financiële stimulans geven door, zeg maar, een pop-up zaak hier te vestigen. Eén maatregel heeft dan direct positieve gevolgen op verschillende domeinen. Zo wordt leegstand bestreden, de eigenaar betaalt geen belasting meer hierop, het brengt extra sociaal leven naar ons dorp, creatieve, ondernemende burgers kunnen zich ontplooien, enz…
We bekijken of we als gemeente niet beter zelf investeren in een bepaalde infrastructuur om die dan te verhuren of in concessie te geven aan verenigingen die er nood aan hebben. Dat lijkt vooral een mogelijkheid wanneer er meerdere verenigingen gebruik van kunnen maken of wanneer de infrastructuur op gemeentelijke grond staat. Tot in welke mate kunnen we bijvoorbeeld het, toekomstig, jeugdhuis ontwikkelen tot een jeugdcentrum? Een jeugdcentrum heeft uiteindelijk als doel mensen elkaar te laten ontmoeten, te activeren, samen iets verwezenlijken en jongeren te vormen.
Als goede huisvader is het aan het gemeentebestuur om niet enkel subsidies te geven, maar ook zelf alle mogelijkheden voor de externe financiering van projecten te bekijken. Nog al te vaak worden subsidiemogelijkheden niet benut. We hoeden ons er evenwel voor om bepaalde projecten op te zetten, louter en alleen om subsidies binnen te halen.
Kordia (stadsregio Turnhout)
N-VA wil de samenwerking met Beerse, Vosselaar, Kasterlee, Lille en Turnhout in het kader van Kordia (stadsregio) verderzetten wanneer het om concrete projecten gaat die een meerwaarde betekenen voor alle betrokken gemeenten en waarbij duidelijke afspraken gemaakt worden rond financiering en opvolging. Het Huis-van-het-kind en het woonloket zijn hiervan goede voorbeelden.
We zijn geen voorstander van een fusie. Dat lijkt ons absoluut niet opportuun omwille van de onoverbrugbare verschillen in visie en beleid tussen de zes gemeenten. Bovendien moeten we erop toezien dat onze eigen identiteit kan worden behouden.